Top 10 calitati ale unui Project Manager

Top 10 calitati ale unui Project Manager
26 Mai 2016

Top 10 calitati ale unui Project Manager

Care sunt calitatile de care are nevoie un project manager pentru a fi un lider de proiect eficient? ESI International, lider in trainingul de project management, a analizat care sunt calitatile care definesc un lider de proiect eficient. 

Mai multor lideri de proiect foarte talentati le-au fost trimise chestionare, care au fost procesate si transformate in topul pe care il prezentam mai jos. Iata care sunt cele 10 calitati de leadership ale unui project manager in ordine crescatoare, conform frecventei aparitiei lor in raspunsurile primite.

1. Inspira o viziune 

Un lider de proiect eficient este adesea descris ca persoana care are o viziune a directiei catre care se indreapta proiectul si abilitatea de a o formula clar. Vizionarii sunt cei care progreseaza din schimbare si care sunt capabili sa traseze noi granite. Liderii vizionari sunt capabili de a le transmite oamenilor ca au un rol important in cadrul proiectului. De asemenea, datorita lor, oamenii au sansa de a-si crea propria viziune.

2. Un bun comunicator 

Abilitatea de a comunica cu oamenii este indicata ca fiind a doua cea mai importanta abilitate a unui project manager. Leadership-ul in cadrul unui proiect atrage dupa sine o comunicare clara despre teluri, responsabilitate, performanta, asteptari si reactii. Liderul de proiect este, de asemenea, legatura dintre echipa si organizatie. Liderul trebuie sa aiba abilitatea de a negocia eficient si de a-si utiliza puterea de convingere atunci cand este cazul, pentru a asigura succesul echipei si al proiectului.

3. Integritate 

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar trebui sa le tina minte un lider de proiect este ca actiunile lui, si nu cuvintele, stabilesc modalitatea de lucru pentru echipa. Printre responsabilitatile unui lider de proiect se numara si crearea si impunerea unor standarde in ceea ce priveste un comportament etic, carora sa se conformeze atat el, cat si ceilalti membri din echipa, dar si acordarea unor recompense celor care pun in practica aceste standarde. Leadership-ul bazat pe integritate nu reprezinta altceva decat un set de valori pe care le impartasesc toti membrii echipei.

4. Entuziasm 

Nimanui nu-i plac liderii negativisti – ne descurajeaza. Oamenii isi doresc un lider care sa fie entuziast si sa aiba o atitudine pozitiva. Membrii unei echipe de proiect vor sa simta ca fac parte dintr-o calatorie revigoranta, vor sa se simta utili. De obicei, oamenii au tendinta de a urma persoanele care le spun ca un lucru poate fi realizat si nu pe cele care le dau 200 de motive pentru care acel lucru nu poate fi facut. Entuziasmul este contagios, iar adevaratii lideri stiu asta foarte bine.

IT

5. Empatie

Care este diferenta dintre empatie si simpatie? Desi cuvintele par similare, de fapt ele se exclud reciproc. Potrivit lui Norman Paul, in simpatie subiectul este in principal absorbit in propriile sentimente, pe masura ce este proiectat inspre obiect si nu da dovada de o mare preocupare pentru realitatea si validitatea experientei obiectului. Empatia, pe de alta parte, presupune existenta obiectului ca un individ separat, indreptatit la propriile sentimente, idei si istorie emotionala. Dupa cum remarca cineva: „E dragut daca liderul de proiect ne recunoaste viata de dincolo de slujba”.

6. Competenta


In termeni simpli, este vorba de a te alatura cauzei cuiva, trebuie sa credem ca acea persoana stie exact ce face. Competenta in leadership nu se refera numai la abilitatile tehnice ale liderului de proiect. Pe masura ce managementul de proiect este recunoscut pe scara din ce in ce mai larga ca un domeniu de sine statator, liderii de proiect vor fi alesi mai degraba pe baza abilitatilor lor de a-i conduce pe altii cu succes, decat pe baza abilitatilor lor tehnice, asa cum se intampla in trecut. Unul dintre cele mai sigure mijloace prin care un lider de proiect poate fi considerat competent este sa aiba la activ o lista lunga de proiecte de succes. Ca liderii de proiect sa fie considerati capabili si competenti trebuie sa demonstreze ca au si abilitatea de a provoca, inspira, promova si incuraja.

7. Abilitatea de a delega sarcini


Increderea este un element esential in relatia dintre un lider de proiect si echipa sa. Va aratati increderea in ceilalti prin intermediul actiunilor pe care le intreprindeti – cat de mult le verificati si controlati munca, cat de mult delegati sarcinile si cat de mult le permiteti oamenilor sa se implice. Indivizii care nu sunt capabli sa aiba incredere in alti oameni esueaza ca lideri si vor fi mereu doar niste micro-manageri sau vor face toata munca ei insisi. Dupa cum a remarcat un student in project management „Un bun lider este un pic lenes”.

8. Calm sub presiune 

Intr-o lume perfecta, proiectele ar fi livrate la timp, s-ar incadra in bugetele alocate si nu ar aparea probleme sau obstacole majore de depasit. Insa nu traim intr-o lume perfecta – in fiecare proiect apar probleme. Un lider cu un caracter puternic va face fata acestor probleme fara prea mare efort. Cand liderii se intalnesc cu un eveniment stresant, il considera interesant, simt ca pot influenta rezultatul acestuia si il vad ca pe o oportunitate. Din incertitudinea si haosul produs de schimbare, liderii se ridica si formuleaza o noua imagine a viitorului, care reface unitatea proiectului.

9. Abilitati de formator de echipe

O persoana care se ocupa de formarea unor echipe poate fi cel mai bine definita ca fiind o persoana puternica, ce asigura echipei componenta prin care aceasta se indreapta, la unsion, catre obiectivul corect. Pentru ca o echipa sa avanseze de la un simplu grup de straini catre o entitate coerenta, liderul trebuie sa inteleaga procesele si dinamica necesare pentru ca aceasta transformare sa aiba loc. El trebuie, de asemenea, sa stie ce stil de leadership sa utilizeze pentru fiecare etapa din dezvoltarea echipei. Liderul de proiect trebuie sa mai cunoasca si stilurile membrilor de echipa si cum sa le valorifice la momentul potrivit.

 

10. Abilitati de rezolvare a problemelor

Desi se spune ca un lider eficient imparte responsabilitatea rezolvarii problemelor cu membrii echipei, e de asteptat ca liderii de proiect sa aiba abilitati excelente de rezolvare a problemelor.

sursa: http://www.marketwatch.ro

Contact

  • Strada Clucerului, Nr. 55, Sector 1, Bucuresti
  • (+4021) 222.00.29
  • 09:00 - 17:30
  • Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter si nu rata oportunitatile pe care le-am pregatit pentru dezvoltarea carierei tale.

Numele trebuie sa contina doar litere.
Prenume invalid
Adresa de email este invalida.
Numele trebuie sa contina doar litere E-mail invalid